Tuesday, July 25, 2006

Kehilangan

Hari ini hujan,hujan pertama sepanjang hampir sudah seminggu saya berada di kampung, saya berdiri di sebuah jendela dan melihat pokok-pokok kecil disirami hujan. Sudah hampir menjadi rutin saya disini sepatutnya waktu begini saya sudah berkemas-kemas untuk keluar ke pekan.

Memang semenjak beberapa kepulangan saya ke kampung saya akan merasa seperti satu kehilangan dalam diri saya. Saya rindu waktu dulu sebelum saya meninggalkan tempat ini, saya tidak kekok hidup disini, saya tidak merasa asing dengan tempat dan orang-orang yang ada disekeliling saya, banyak kawan-kawan. Entah kemana saja mereka semua, kadang-kadang saya tertanya sendiri soalan begitu dan beberapa ketika saya mula menjawabnya sendiri, saya tau benar yang masa sudah pun merubah, usia juga semakin meningkat dan masing-masing sudah punya komitmen tersendiri.

Keadaan sebenarnya mungkin tidak berubah. Saya saja yang merasa terasing sampai jadi bosan begini, dan Ini adalah hakikat yang patut saya tanggung, perubahan ciptaan saya sendiri. Hampir 5 tahun lalu saya meninggalkan tempat ini. Kini saya merasa kehilangan hidup saya disini, saya menjadi orang baru ditempat saya sendiri. Dan rasa cemas begini mungkin akan terus menghantui saya setiap kali saya pulang ke kampung. rasanya.

Mungkin saya masih merasa bernasib baik kerana masih ada kawan-kawan baru saya disini, sekurang-kurangnya ada teman saya untuk berbual-bual, melihat mereka jamming atau melepak di warung tepi padang sampai tengah malam sambil minum teh tarik madras. Rasa hormat tidak terhingga saya juga pada beberapa kawan sekelas saya di tingkatan lima dulu, sampai sekarang kita masih saling berhubung.

Playlist: Magrudergrind, Mati Katak (live set), Panorama latest issue, Tumbakeroist (live set)

1 comment:

Anonymous said...

That's a great story. Waiting for more. » » »