Sunday, July 30, 2006

Urgent Thrashfest

Kami mula merentasi gunung-ganang yang memisahkan daerah keningau dengan kota kinabalu seawal jam 11 pagi lagi. Dengan bertemankan rasa risau kalau-kalau termuntah diperjalanan nanti dan rasa macam nak demam, saya dan beberapa kawan-kawan dari keningau meningallkan keningau dengan rasa yang bercampur gaul. Ini adalah kali pertama saya menghadiri upacara yang selalunya dipanggil gig oleh orang-orang muda masa kini di kota kinabalu ini. Kebetulan pula pada hari esoknya saya akan meninggalkan sabah lagi untuk ke ke kuala lumpur melupakan hidup untuk terus bekerja, jadi memang masanya agak sesuai.

Perjalanan 3 jam kami di hidangkan dengan keindahan gunung mas dan dibelai rasa sejuk, membuatkan kami mula menyarungkan baju sejuk masing-masing. kadang-kadang pandangan saya sedikit tidak jelas kerana keadaan yang diselubungi dengan kabus, air-air dari puncak gunung juga dapat saya lihat mengalir terus ke jalan raya membasahi jalan-jalan yang sunyi. Sesekali kami melalui pondok-pondok kecik yang disusun berderet dimana penduduk setempat menjual hasil tani mereka. Kami singgah di sebuah perhentian di puncak gunung, si situ terdapat sebuah motel, restoran dan kedai-kedai runcit menjual makanan ringan, jagung rebus dan buah-buahan, peluang begini jarang-jarang dapat saya rasakan, saya turun dari kereta untuk menyedut udara nyaman di situ, sambil mengambil beberapa gambar.

Perjanan kami berakhir dengan kesesakan kota kinabalu ditambah dengan terik panas cuaca. Sampai di tempat dimana gig akan berlangsung saya melihat kelibat beberapa kawan-kawan lain yang juga datang dari keningau sudah sampai dulu di tempat kejadian. menurut jangkaan saya kami-kami yang datang dari keningau mungkin mencecah hampir 30 orang agaknya, ini mungkin kerana hampir 70% band yang perform pada waktu itu adalah dari keningau.

dibawah ini saya senaraikan band yang berform hari tu:
-she ate my blood (band emo dari keningau)
-Crime inc (Thrashcore dari keningau)
-scold (Oldschool dari tuaran kk, cover lagu-lagu straight answer n vitamin x, vokalisnya perempuan)
-hatred creation (band grindcore hensem boy dari keningau tidak ada basis, vokalinya sekalu sakit gigi)
-oliver twist (band ni aku tak tau nak ketegorikan apa, tanya orang, orang bilang oldschool, just keep on rock)
-mati katak (band grindcore selang, sama juga vokalisnya selalu sakit gigi, duo screaming voc, diorang pakai drummer emergency yang di cari di saat-saat akhir)
-makan dalam (grindcore hardcore juga dari keningau, vokalisnya lambat datang, gitarisnya sakit gigi juga)
-uncensored (band oldschool kk, saya suka dengar kalimat-kalimat vokalisnya sebelum menyampaikan lagu)
-Arahkiri (kk thrashcore, tak jadi main ari tu, sebab basisnya tak datang)

5 comments:

Anonymous said...

ahaha...lawak juak ko punya coretan nih...hahahha...

Freeviolence said...

tq...weii vokalis scold laa...wei good performance hari tu, ndak sangka betul... hope kamurang sukses selalu, aku harap aku dapat tengok kamurang perform lagi dengan lagu2 sendiri pulak ;)

-akhdan

Anonymous said...

Hahahaha...Thanx kepada mereka yg hadir tue hari teruma ko sendiri bah akhdan hahaha...Sori klu nda bersembang sama ko sal sa mimang malu2 nie klu lum kanal2 brabis hehehe...Sori arah kiri nda dpt men sal hahahaha...Ko pun sendiri tau tue kan hahahaha...

nazir said...

aik, dah takde link ke blog aku? ko merajuk ngan aku ke adan? hehehe...

nobeat said...

Makan dalam siak name...