Tuesday, August 26, 2008

Masa Muda

Dua bulan lalu handphone yang saya pakai ini bertukar status daripada dibagi saja-saja kepada sebuah pemberian hadiah hari jadi. Saya pasti yang kakak saya, sewaktu memindahkan data-data dari handphone ini ke handphone barunya terbaca sms ucapan selamat harijadi daripada seorang kawan saya waktu itu.

Goenawan berkata yang tahun adalah seperti cermin. Di depanya kita melihat wajah kita yang semakin menunjukkan perbezaan. Jika kita merayakan ulang tahun ke 28 hari ini kita pasti tidak akan melihat lagi diri kita menjadi 28 lagi di lain hari.

Tidak lama dulu saya pernah menghantar msg selamat ulang tahun kepada seorang kawan bunyinya lebih kurang berbunyi - betapa ghairah kehidupan membuat kita tidak pernah merasa tua.. kita akan membiarkan usia berlalu begitu saja tapi jiwa kita masih kekal di satu tahap yang sama.

10 comments:

syik s. said...

mulai tahun ini, aku akan ambil gambar ku di hari ulang tahun kelahiran kerana tahun ini aku bakal genap suku abad. should have some celebration because its not a small number anymore!

Unknown said...

selamat bertugas di negeri sendiri..

Anonymous said...

farah ming
ahahaha...
habis la sekarang ni
akhdan pemes sda
no 2 lepas c Yan ahaha

Mijul Mojas said...

usia kadang kala memang mnakutkan...
iya jgk mnentukan tahap pemikiran seseorg, tp adakah pemikiran kita seiring dgn peredaran usia...???
tanda ttnya ini sering di persoalkn ketika kita yg semakin meningkat usia bergaul dgn para usia muda dr kita...

mungkin iya kpada yang berfikiran luas mungkin tidak klu ia tidak d sedari...

tapi itu hanya pendapat segelintir masyarakat yg memandang dan mendengar mggunakan sebelah mata dan telinga sahaja...

ming...teda cermin d blk sya...
adakah sya kelihatan seperti setahun lepas...dan pemikiran ku jgk seperti tahun lepas...

Ian Ashley said...

Bagi sia lah kan ini bukanlah sesuatu masalah yang bulih menggeffect kehidupan hari ini.Tua atau muda nda ada beza.Ramai kawan sia ckp muka sia nda ngam sama umur sia.Muka muda umur tua.Persetankan saja kata2 yg datang dari semak berduri.Yang pasti hadapinya dengan rock,booze,and roll!

mimin najis said...

kenapa suma orang serious dalam comment nie..???aku pn takut mao comment ooo..sebab,bila aku menulis ayat aku kurang formal utk d baja..dan bunyinya sunggu jelek utk d baja..hahaha..apa orang bilang..bahaya pasar..hahaha..
ok ok ok...lmbat pula aku wish ko nie kan..mao masuk tahun yg baru suda...hahhahhaha...slamat hari jadi akhdan....

Anonymous said...

Persetan pada semua doktrin manusia tradisional mahupun moden.mungkin, barulah individu masing-masing bebas merasa usianya sendiri

E-oNe said...

ah..adaka perkataan "usia" tu terlalu terkesan sama ko akhdan..???

Anonymous said...

umur = nombor.
bwahahahahahahaha! x pduli tua ka muda. sma sja tu.

E-oNe said...

aku pernah dgr sebuah lagu mungkin ada kaitan sama tulisan mu ni..tp nda tau la apa yg voc dia cakap dlm ni lagu sbb aku dgr cam suara penyanyi black metal saja..tp sekali tajuk lagunya langsung nda ganaz ni..tajuk lagunya "menolak tua"..aku lupa apa nama band tu..susah mau ingat sebab kedengarannya tidak rock langsung ahaha