Thursday, September 03, 2009

Selamat menyambut Merdeka!!



Sekian lamanya baru saya tau yang lagu "Tanggal 31 Ogos" itu bukan dinyanyikan oleh Sudirman Haji Arshad pada asalnya. Beginilah kalau malas mau mengkaji sejarah, semuanya mau disuap. Sudirman hanya mengkover lagu Ahmad CB. Liriknya juga sudah sedikit diubah, yang saya sempat perasan ialah perkataan "Bangsaku Merdeka" pada asalnya telah diubah kepada "Negaraku Merdeka" dalam versi Sudirman yang selalu kita dengar.

Sumber yang saya perolehi dari internet menyatakan nama sebenar Ahmad CB ialah
Ahmad Chass Barra, merupakan penyanyi di era 60/70an, berasal dari Indonesia tapi menjadi pemastautin tetap semenjak 1979 (Penduduk Tetap, pemegang kad pengenalan merah waktu itu kalau tidak silap saya).

Untuk mengetahui beberapa lagi perkara yang mungkin kita tidak tau berkaitan kemerdekaan sila klik disini

4 comments:

faqhrule said...

aku pernah dengar di radio lagu ni. bangsaku merdeka???hahaha

Shahrul Tanaka said...

saya pernah dgr suara anak muda ja ;)

Aza said...

Ye ke..ku pun baru tau ada versi asal :P

dean said...

thanks to fahmi! :)