Wednesday, May 25, 2011

Pengajar

Saya membelek-belek sebuah fail lama yang sudah sedikit diliputi habuk, didalamnya saya terjumpa sekeping penanda buku kecil berwarna biru, sudah sedikit usang tapi masih kemas.

Penanda buku yang sederhana, Dipermukaanya tertulis kata-kata pembakar semangat. Penanda buku ini pemberian guru kelas saya sewaktu kami berada di akhir-akhir masa persekolahan dulu, seorang guru kelas yang cantik dan sederhana. itu cerita berbelas tahun lalu.

Dulu cikgu ini pernah bercakap tentang kehidupan diluar sana, kata-katanya lebih kurang supaya kita tidak meletakkan masa depan kita sepenuhnya disatu sudut. banyak lagi sudut-sudut lain kehidupan yang perlu ditelusuri.kata-katanya membuat saya sedikit resah waktu tu, tapi sekarang ianya nampak lebih menyakinkan.

Malam dulu saya mengirim sms kepada seorang kawan sebagai ucapan selamat hari guru padanya. tulisanya begini "Guru adalah Orang yang tak hanya mentransfer sebuah pelajaran, tapi juga yang secara perbadi menjadi sahabat dan pembimbing spiritual bagi muridnya". kata-kata yang saya copy dari novel laskar pelangi.

No comments: